عصب کشی دندان

در طول زندگی ممکن است زمانی به عصب کشی یا ترمیم دندان احتیاج پیدا کنیم و در اکثر مواقع افراد از اینکه قرار است به دندان پزشکی بروند ، نگران شده و برایشان رنج آور است. اگر اطلاعاتی کلی راجع به عصب کشی و یا ترمیم دندان داشته باشیم، شاید بتوان با خیالی راحت عصب کشی دندان و یا ترمیم ریشه را انجام داد.

چه زمانی دندان نیاز به عصب کشی دارد؟

اگر بخواهیم به ساده ترین حالت تعریفی از عصب کشی بیان کنیم، زمانی که پوسیدگی دندان اتفاق بیافتد و پوسیدگی به عصب دندان برسد، در این حالت دندان نیاز به عصب کشی پیدا می کند.

پالپ دندان در ناحیه ای محافظت شده است و زمانی که میکروب بتواند وارد پالپ شود، حجم پالپ افزایش می یابد و فشار زیادی می آورد و در نتیجه این فشار و درد، به عصب دندان می رسد.

دندان چگونه عصب کشی می شود؟

قبل از آن که دندان به عصب کشی نیاز پیدا کند، باید مراقبت های لازم را انجام داده و چکاب دوره ای دندان را نیز انجام دهیم.

زمانی که به بهترین مرکز تخصصی دندانپزشکی رجوع می کنید. برای شروع مراحل ترمیم دندان، ابتدا ناحیه ی مورد نظر که قرار است عصب کشی و ترمیم انجام شود ، بی حسی تزریق می شود. ( در اکثر مواقع، بیماران درد خاصی برای تزریق داروی بی حسی احساس نمی کنند.)

عصب-کشی-دندان

به صورت کلی و خلاصه ، دندانپزشک برای انجام عصب کشی دندان مراحل زیر را انجام می دهد:

پس از بی حسی، پزشک با استفاده از ابزار و تجهیزات مورد نظر به پاکسازی دندان می پردازد و در مرحله بعد پوسیدگی را از روی دندان بر می دارد، در نهایت دندان پزشک به کانال های ریشه دست پیدا می کند.

در این مرحله کانال های ریشه را از هرگونه میکروب و هر آنچه اسیب زا هست، پاک می کند. سپس با استفاده از فایل به کانال، فرم می دهد.

و در آخر، کانال های ریشه را پر می کند و پس از پایان مراحل ترمیم ریشه دندان، دندان پانسمان  می شود و در  نهایت دندان به طور کامل پر می شود.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

بسیاری از افراد تجربه های ناخوشایندی از عصب کشی دندان دارند.

ممکن است تا چند روز با جویدن غذا، تماس زبان با دهان و به طورکلی در ناحیه دندان عصب کشی شده، احساس درد کنید. احساس درد طبیعی است و علت آن این است که روی دندان مورد نظر کارشده و ممکن است التهابی به وجود آمده باشد و این درد، عکس العمل طبیعی دندان و دهان است.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی نیک یکی از مجهزترین کلینیک های دندانپزشکی زیبایی است که کلیه درمان های مربوط به دندانپزشکی را با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد.

جهت مشاوره و تعیین وقت می توانید با شماره : ۲-۸۸۲۴۸۸۳۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.
اینستاگرام

نحوه آرام کردن دندان بعد از عصب کشی

با مصرف مسکن های توصیه شده توسط دندان پزشک و رعایت توصیه های وی،  تا چند ساعت پس از عصب کشی درد دندان تسکین میابد.

کدام درد دندان بعد از عصب کشی،خطرناک است؟

برخی از افراد هیچگونه دردی در حین و پس از عصب کشی احساس نمی کنند .اما اگر درد ی هم احساس  شود باید طی یک الی دو روز پایان یابد.

درد اگربیش از چند روز ادامه یابد ممکن است به خاطر بلند بودن پانسمان و یا ترمیم باشد  و در این مواقع باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

ممکن است پس از عصب کشی، نسبت به سرما یا گرما یا شیرینی حساسیت داشته باشید که این موارد طبیعی نبوده  باید به پزشک گفته شود.